Vietnam, Lost my photo's but amazing memories - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Mandy Dijk - WaarBenJij.nu Vietnam, Lost my photo's but amazing memories - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Mandy Dijk - WaarBenJij.nu

Vietnam, Lost my photo's but amazing memories

Blijf op de hoogte en volg Mandy

24 April 2015 | Vietnam, Hanoi

Chao allemaal!

Werd weer eens tijd voor een verhaaltje. Er is weer heel veel gebeurd. Heel veel leuke dingen maar helaas ook minder leuke dingen..

Kampot
De reden dat we naar Kampot gingen was vooral voor de krab. En wauw wat was dat het waard zeg! Heerlijke krab voor echt bijna geen geld. Daar heb ik dan ook 3x van genoten :p. Verder zijn we naar Kep geweest (een plaatsje dicht bij Kampot) en daar hebben we de krabmarkt bezocht (ofcourse). Ook zijn we naar Rabbit Island geweest maar dat strand viel een beetje tegen vergeleken met Otres Beach. Op de terugweg zagen we een scooter waarbij een levend varken achterop de scooter zat vastgevonden. Dat is 1 manier om je voedsel te vervoeren :p. De dag erna hebben we een country side tour geboekt bij een lokale man. We gingen alle 3 op onze eigen scooter de tour doen. We zijn naar een plaats geweest waar ze zout produceren, naar een grot geweest, naar een klein dorpje, en naar een peperplantage. Was vooral leuk om op onze eigen scooter te rijden en een ander deel van Cambodja te zien! Onderweg zagen we heel veel scooters helemaal vol gestauwt met van alles en nog wat. Zooi voorop, achterop, aan de zeikanten. Bovenop alle zooi zat dan de vrouw. Knap dat ze zo kunnen rijden. Ik zou zijn omgevallen haha. Daarna zijn Lynsey en ik nog verder op de scooter geweest om een berg op te rijden en de zonsondergang te zien. Nou geen zonsondergang te zien (veel te bewolkt) en toen we bijna bovenaan de berg waren was onze benzine bijna op. We moesten nog 3 kwartier de berg af.. kut! We hebben hier 1,5 uur over gedaan door gewoon de berg af te rollen met 30km per uur haha. Maar we hebben het gered! Benenden aan gekomen was het al donker en guess what, licht deed het niet! Echt top scooters gehuurd. Gelukkig zijn we heelhuids terug gekomen.

Vietnam
Ho chi min
De volgende dag vertrokken naar Vietnam. Bij de grens aangekomen waren we een beetje bang dat we extra geld moesten betalen. Dit gebeurd heel vaak, zo corrupt zijn ze. Wij heel lief lachen en een praatje maken. Nou dit ging perfect! In plaats van dat ze meer geld aan ons vroegen kreeg ik 2x te horen of ik getrouwd was.. hallo Vietnam!
De reis naar Ho chi min deden we in een sleeperbus. Wauw wat is dit chill zeg. Je hebt je eigen stoel wat je helemaal kan omtoveren naar een bed. Heerlijk liggen slapen dus.

Ho chi min.. wat een gekkenhuis! Als je hier wil oversteken komen er van 4 kanten 1000 scooters op je af. De kunst is om maar gewoon te lopen en te hopen dat je niet overhoop gereden wordt. De volgende dag ben ik naar de tunnels gegaan van Ho chi min. Deze tunnels werden gebruikt in de oorlog van 1960 t/m 1975. Was leuk om gezien te hebben, maar wel 1 grote toeristen attractie. Ik ben ook zelf een tunnel in geweest, maar was er na 20meter weer uit. Veel te smal en kreeg het spaans benauwd. Ze lieten ook allemaal booby traps zien die de Vietnamezen gebruikten. Die lui zijn knettergek. Zou niet graag in zo’n boobytrap vallen.. brrr.

Dalat
Wauw! Dalat is geweldig. Wel een stuk kouder dan Ho chi min. Het lijkt een beetje op een Frans ski dorpje. Ze noemen het hier ook: Little Paris. De weg van de bus naar het hostel zijn we achterop de motor van een easyrider gegaan. Gaaaf! Ik wil zelf ook motor rijden haha. En wat een top hostel hebben we hier. De mensen zijn super vriendelijk en de bedden zijn super comfortabel. Het eten is ook geweldig. De volgende dag zijn we vroeg opgestaan om te gaan canyoningen! Super vet, maar ook heel eng! Hierbij ga je naar beneden langs allemaal watervallen etc. Dit doe je glijdend, springend en abseilend. De hoogste waterval waar we naar benenden moesten was 25meter hoog. Ik scheet echt in m’n broek en stond bijna te huilen met m’n hoogtevrees maar heb het toch mooi gedaan! Eerst abseilen en de laatste 5meter gesprongen. Ben super trots op mezelf.
Verder zijn we in Dalat een berg op gehiked, Lynsey is vertrokken naar Thailand en ik heb een Easyrider tour gedaan. Hierbij zat ik achterop de motor en hij rijdt je overal naar toe. We zijn onder andere naar een waterval geweest, naar tempels, een rice wine plantage, koffieplantage en een silk plantage. Hier heb ik een silkworm gegeten. Was serieus echt lekker! Bij de koffieplantage maakten ze koffie van onder andere wezelpoep. Dit moest ik natuurlijk proberen! Was echt super lekker, lekkerste koffie tot nu toe in Vietnam. Ook zijn we bij werklui wezen kijken en hier kreeg ik mijn 3e huwelijksaanzoek.

Mui Ne
De volgende dag vertrokken naar Mui Ne. Een Italiaans meisje (Angie) leren kennen. Daar de volgende dag een scootertje mee gehuurd en rondgereden. We zijn naar de fairystream geweest (waterval). De waterval zelf was niet zo bijzonder maar de weg ernaartoe was heel gaaf! Alsof je in een soort woestijn liep. Voordat we de scooter hadden geparkeerd was er een Vietnamees die wilde dat ik met hem meeging. Hij vroeg of ik een vriendje had dus ik zei natuurlijk ja. Toen kwam hij ermee dat ik ook een vriendje in Vietnam moest hebben. Ben wel erg in trek bij de Vietnamezen hierzo haha. Daarna naar de rode en witte zandduinen geweest. Op de weg naar de witte zandduinen zijn we gevallen met de scooter en sindsdien heb ik echt last van m’n voet.. Hoop dat het alleen een kneuzing is. Ik ga nooit meer achterop bij iemand op de scooter. Voortaan rijd ik wel zelf! Ook hebben we heerlijke garnalen gegeten aan de zee. ’s Avonds kwam ik Lieke tegen, een meisje die ik ontmoet had tijdens de Easyrider toer. Gezellig een drankje wezen doen en naar een club geweest samen. De volgende dag ging ik m’n tanden flossen en brak m’n vulling. Wauw top.. Maar even een tandarts opzoeken dus.

Hoi An
Na een busreis van 18 uur eindelijk aangekomen in Hoi An. Busreis was goed verlopen, had alleen ruzie met de buschauffeur. Hij gaf me een kapotte stoel dus ik wilde een andere maar dat mocht niet. Na een halfuur was de bus nog steeds halfleeg dus ben stiekem op een andere stoel gaan zitten. Iedere keer als hij langskwam deed ik net of ik sliep totdat hij een keer zag dat ik wakker was. Toen werd hij boos maar ik ben niet verplaats. Daaaag er zat toch niemand! Ha noi is een heel lief schattig stadje met allemaal lampionnetjes in de avond. Had een grote stad verwacht maar het is heel knus en lief! Het 1e wat ik ging doen was een tandarts opzoeken. Wat een gedoe zeg. Ze wilde me of niet helpen, of ze spraken geen Engels. Ook kan ik geen kaart lezen dus dat was nog een kunst opzich om iets te vinden. Uiteindelijk na 3 uur een tandarts gevonden die m’n kies heeft gevult voor (jawel) 5 euro! Haha wat een lachtertje. Daarna langs de Tailor shop gegaan om 2 jurken te laten maken.
Aangekomen bij het hostel wilde ik mijn foto’s van m’n camera op m’n USB stick zetten en toen gebeurde er echt iets vreselijks.. m’n geheugenkaartjes + usb sticks zitten vol met virussen. Waarschijnlijk van een internetcafe uit Cambodja.. Al m’n foto’s weg . Ze zijn gewoon weg... Stickies bewaren en hopelijk kan ik ze nog terughalen in Nederland. Pff echt het ergste wat er kan gebeuren.. wat een kutzooi. Die avond zat er ook een mega grote bruine kever/kakkerlak op m’n bed tot 3x toe. Dat beest bleef maar terugvliegen. Insecten vinden me hier heel leuk. Ik hun niet :p.

Hue
De volgende dag met Iris (een Nederlands meisje) en Gream (een Canadees) scooters gehuurd en naar Hue gereden. Het had een hele mooie rit moeten zijn met een High van Pas (bekend van topgear). Maar wat hadden wij? Keiharde regen de hele weg! Gream is ook nog gevallen in een bocht en lag helemaal open. Op de High van Pas kon je maar 5 meter voor je uitkijken omdat er overal wolken waren + de regen en heel veel vrachtwagens. Best gevaarlijk! In Danang rijden was ook best eng want het kwam een beetje overeen met Ho Chi min. Scooters kwamen OVERAL op je af. Maaar we hebben het overleefd. Toen Gream viel kwamen er gelijk allemaal Vietnamezen helpen. Super vriendelijke mensen. Wel vervelend is dat als ze vragen waar je vandaan komt iedereen: Heel mooi zegt. In het begin was het nog grappig maar nu wordt het een beetje vervelend. In Hue had ik een tour gehuurd voor de darkcave in het national park 4 uur verderop. Wat was het mooi daar! Als ik meer tijd in Vietnam had gehad was ik zeker daar in een hostel gebleven. Eerst gingen we ziplinen en toen de grot in. Kruipend en glijdend door de modder om vervolgens bij een modderpoel aan te komen en je helemaal in onder te dompelen. Was best zwaar om door de modder heen te lopen maar wel super leuk!
Vandaag ben ik met 2 Nederlandse meiden naar het Royal Palace gegaan in Hue op de fiets. Was niet heel interessant maar was wel gezellig! En weer een ervaring rijker. Fietsen door een chaotische stad in Vietnam haha.

Straks 14 uur in de nachtbus naar Hanoi. Vanuit daar ga ik een paar dagen trekken in Sapa en een boottocht doen in Halong Bay wat echt schitterend schijnt te zijn. Hoop alleen dat het weer een beetje beter wordt want de verwachtingen van nu zijn niet heel geweldig. En het schijnt dat je met slecht weer bijna niks ziet dus duimen maar!

Ik ga nog even genieten van m’n laatste weken!

Dikke kus xxxxx

  • 24 April 2015 - 12:08

    Saskia:

    Hahahaaha dat varken! Ik zie het al helemaal voor me xD Hahaha benzine op, lekker handig! Haha moet alleen maar lachen!

    Super gedaan met het canyoningen!! Daar kun je trots op zijn!
    Haha je bent wel populair met al je huwelijksaanzoeken! Hebben ze ook al kamelen geboden? Of doen ze daar niet aan? ;)

    Ik ga voor je meeduimen op goed weer! :)
    Geniet ervan! Je laatste weken alweer!?!? Hoe lang nog dan?
    Bizar dat de tijd zo snel gaat!

    xxxxxxxxxx

  • 24 April 2015 - 13:33

    Ineke:

    Je beleefd weer van alles . Leuke en minder leuke dingen .Onthoud alleen maar de leuke dingen . veel plezier nog met hopelijk goed weer . x

  • 24 April 2015 - 15:42

    Jessca Stolk:

    Zo zeg,je maakt wel geweldige dingen mee Mandy.Geniet nog van je laatste weken,gaan voorbij voor je er eg in hebt.Wat zal jij nog veel te vertellen hebben hier in Holland.Je bent welkom,ik luister graag!xxxx

  • 24 April 2015 - 20:58

    Mama:

    Super,superleuk allemaal weer behalve het verlies van je foto's (misschien)en je vulling heel vervelend allemaal. Die foto die je stuurd was zeker van die scooterrrit haha geweldige foto.
    Zijn die vietnamezen nog een beetje leuk? Al die huwelijsaanzoeken geweldig toch

  • 24 April 2015 - 20:59

    Mama:

    Mis een stukje tekst
    Geniet nog van je laatste weken en denk nog niet aan thuiskomen hoor.

  • 24 April 2015 - 21:00

    Mama:

    Veel lief mamaxxxxxxxxxxxxx

  • 26 April 2015 - 17:50

    Hester:

    Leuk dat je er eindelijk weer eens wat op zet! Weer wat een verhalen ook zeg.

    Geniet van de laatste weken meid!

    xxx

  • 28 April 2015 - 20:56

    Ginny:

    Hahaha je bent wel erg geliefd he daar zo! Allemaal gave verhalen weer die ik heb gelezen. Je bent ook gewoon al weer over een maandje thuis, tijd gaat mega hard. En voor jou zal het nog veel sneller gaan daar zo met al die leuke dingen die je doet! Nog heel veel plezier de laatste paar weekjes. We skype!! Dikkekuss xxxxxxxx

  • 12 Mei 2015 - 13:56

    Opa:

    Hoi Mandy,
    Lees met heel veel plezier je verhaaltjes die je moeder iedere keer voor mij uitprint. Geniet nog van de laatste weken, je bent al weer bijna thuis.
    Tot gauw.
    Kus van Opa xxx




  • 16 Mei 2015 - 00:44

    Papa:

    Echt klote van die foto's, maar met een beetje mazzel kunnen we ze nog wel terug krijgen. :)
    Nog een week of 2 dan kom je alweer naar huis.
    Ach, je moet 't maar zo zien.....2 weken is eigenlijk qua lengte een normale vakantie, dus je hebt nog een hele vakantie voor de boeg. :p
    Vietnam lijkt me wel een mooi land, misschien iets voor je moeder en ik om een keer heen te gaan.
    Nog gefeliciteerd met je 23e verjaardag en veel plezier in het laatste stuk van je vakantie!

    Gr.
    Papa XXXX


  • 16 Mei 2015 - 00:44

    Papa:

    Echt klote van die foto's, maar met een beetje mazzel kunnen we ze nog wel terug krijgen. :)
    Nog een week of 2 dan kom je alweer naar huis.
    Ach, je moet 't maar zo zien.....2 weken is eigenlijk qua lengte een normale vakantie, dus je hebt nog een hele vakantie voor de boeg. :p
    Vietnam lijkt me wel een mooi land, misschien iets voor je moeder en ik om een keer heen te gaan.
    Nog gefeliciteerd met je 23e verjaardag en veel plezier in het laatste stuk van je vakantie!

    Gr.
    Papa XXXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mandy

Actief sinds 26 Jan. 2015
Verslag gelezen: 290
Totaal aantal bezoekers 5469

Voorgaande reizen:

28 Januari 2015 - 28 Mei 2015

Zuid-Oost Azië Backpacken

Landen bezocht: