Amazing Cambodia - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Mandy Dijk - WaarBenJij.nu Amazing Cambodia - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Mandy Dijk - WaarBenJij.nu

Amazing Cambodia

Blijf op de hoogte en volg Mandy

06 April 2015 | Cambodja, Preah Seihanouk

Sue s’dei (hallo),

Awh-koon (bedankt) weer voor alle leuke en lieve berichtjes!
Excuses als m'n Nederlands niet zo goed is, maar praat zelden Nederlands nu haha ;-).

4000 islands
Hier zijn we in totaal 5 dagen gebleven. Heel relaxt en vrij weinig gedaan. We verbleven bij een guesthouse genaamd: mama pheng. Dit was een Laos vrouwtje wat zichzelf voordeed als ''een mama''. Heel leuk en lief vrouwtje. Lynsey en ik zijn 1 dag wezen tuben in de rivier. Dit is heel anders dan het tuben in Vang Vieng waar het 1 groot feest is. Dit was meer relaxt tuben en rustig af dobberen. Ook ben ik een dag gaan kayakken samen met Jackson. We zijn gestopt bij 2 watervallen. Tijdens het kayakken kon je zeldzame Irrawaddy dolfijnen zien, maar bijna niemand zag ze dus we hadden geen hoge verwachtingen. Totdat we ergens stopte en ineens heel stil moesten zijn.. en ja hoor! Daar zwommen ze! 3 in totaal op ongeveer 20-30meter afstand. Was heel vet om te zien. Daarna zijn we gestopt bij een strandje. Ik trok m'n lifejacket uit en voelde iets kriebelen op m'n schouder. Ik ben nog nooit ZO erg geschrokken! 1 mega vieze grote harige bruine spin op m'n schouder van (ik lieg niet) minstens 8cm breed! In een reactie smeet ik het beest van m'n arm af, en ja hoor.. in m'n eigen kayak. Gelukkig gooide iemand de spin in het water. Daarna kwamen de kayak instructeurs erachter dat ik doodsbang was voor het beest en probeerden het weer naar me toe te gooien.. niet leuk :(. Later stopte we bij een waterval en wat kroop er omhoog op m'n been?! Juist! Een andere spin (iets kleiner, maar net zo eng!). Geloof dat ik die dag 10 jaar ouder ben geworden haha.

Krati
Na veel kussen en knuffels van mama Pheng zijn Lynsey en ik door gegaan naar Cambodja (Jackson ging verder Laos in). Eerst een grote bus tot de grensovergang en daarna in een minivan. De 1e 10 minuten waren prima te doen totdat er 7 locals aan de weg stonden die ook in het busje wilde. De buschauffeur vond het prima, want hij verdient alleen maar meer geld. Top.. 7 locals in een minivan proppen die al vol was + bagage en kippen. Nu kan ik er wel om lachen. In Nederland maak je zoiets nooit mee haha. Waren wel onconfortabele uurtjes :p.
In Krati zijn we ook irrawaddy dolfijnen wezen kijken. Hier zag je de dolfijnen van soms wel 2meter afstand! (Later hoorde we dat we geluk hadden gehad dat ze zo dichtbij kwamen). Het was wel een beetje apart.. We waren met ongeveer 6 kleine bootjes en alle bootjes waren de dolfijnen een soort van aan het opjagen. Geloof nooit dat die beesten dat fijn vinden.

Siemp Reap
De 1e dag in Siem Reap ben ik de tempels van Angkor Wat gaan bezoeken (Lynsey is al in Siem Reap geweest dus die ging niet mee). M'n wekkertje ging om 4:30 want de tuktuk kwam me ophalen om de zonsopgang te zien bij Angkor Wat. Heel vet om te zien maar wat een mensenmassa.. Niet normaal zo druk! Daarna reed de tuktuk driver me naar de volgende tempel (het tempelcomplex is veel te groot om te lopen. Sommige mensen doen het op de fiets maar dan kan je minder zien in korte tijd). De volgende tempel was Angkor Tom, een tempel met allemaal gezichten in steen. Daarna naar de tempel van de film van Tomb Raider. Dit was m'n favoriete tempel! Alle bomen groeide door de tempel heen en alles kreeg een beetje een jungle book effect. Daarna ben ik nog naar een kleine tempel gegaan en om 11:00 had ik het wel gezien haha. Sommige mensen kopen een pas voor 3 dagen (zoveel tijd heb je nodig om het hele complex te zien) maar ik had het wel gezien na een paar uur :p.

Phnom Penh
Aangekomen in Phnom Penh ben ik samen met Valerie (een Canadees meisje) en Adriaan (een Franse man) gaan ontbijten en daarna naar het National museum geweest. Was een beetje een tegenvaller. 's Avonds zijn we met Lynsey, Valerie, Adriaan en Carl (Zweedse jongen) heerlijk gaan eten bij de Indiaan. Had nog nooit Indiaans gegeten maar wat was dit lekker zeg! De volgende dag met Valerie, Adriaan en Carl naar de Killing fields en S21 geweest. Wat verschrikkelijk.. heb er gewoon geen woorden voor.. . Dit alles heeft zich afgespeeld in 1975 en het komt er inprincipe op neer dat de bevolking van Cambodja zijn eigen bevolking voor 1/4 deel heeft uitgemoord. Heel heftig allemaal. Bij de Killing fields kon je zelfs nog allemaal stukjes bot en stukken van kleding in de grond zien liggen. Ook was er een killing tree.. Hier sloegen ze pasgeboren baby's tegenaan totdat ze dood waren en vervolgens gooide ze ze met hun moeder in een massagraf. Als je er meer over wilt weten moet je even googelen op: Khmer Rouge of het boek lezen: First they killed my father. Wat nog het meest shokerende was, was dat er een man zijn boek aan het verkopen was op het terrein van S21 (vroeger een school, tijdens de Khmer rouge werd het gebruikt als gevangenis /martel center). Deze man had de Khmer Rouge overleefd en zat op de plaats waar al de horror zich afspeelde zijn eigen boek te verkopen.. respect dat hij dat kan. Omdat we allemaal depressief waren hebben we onszelf eerst getrakteerd op een massage van een blinde man/vrouw en daarna zijn we gaan zuipen en wezen stappen. Uiteindelijk lagen we pas 8 uur 's ochtends op bed, geen wekker gezet en om 12:30 ging onze bus naar Battambang. Ik schrok wakker om 11:45 en heb Lysney wakker gemaakt en gelukkig hadden we onze bus niet gemist! Wel een katertje ;).

Battambang
We zijn naar Battambang gegaan om de vleermuizen grot te zien. Dit is een grot waar miljoenen vleermuizen inzitten en als het begint te schemeren komen ze allemaal tegelijk naar buiten vliegen om eten te gaan zoeken. Wat een gaaf gezicht was dit! Onwerkelijk om zoveel vleermuizen bij elkaar te zien. Die dag zijn we ook naar de bamboo train geweest. Dit viel een beetje tegen en was 1 grote toeristische attractie. Verder hebben we een gebarbequede rat gegeten. Was niet vies.. maar de gedachte aan rat en hoe het eruit zag.. Ik pas liever haha. Ook zijn we naar de killing cave geweest. Hier werden duizenden mensen vermoord tijdens de Khmer Rouge. De volgende dag heb ik een kookles gevolgd, want die had ik nog niet gedaan in Cambodja ;). Ik was de enige dus had een prive kok haha. De gerechten waren: Fish Amok, Beef loklak, springrolls en warme banana met kokosmelk. Heeel erg lekker allemaal! Mama en papa, als ik thuis ben kan ik jullie lekker gaan verwennen met Aziatische gerechten :p.

Sihanoukville
Strand! Joepie! Was wel een helse rit naar het strand. Eerst hadden we een ''hotel bus''. Dit was een bedje van 1.50 bij 1.50 ongeveer waar we met z'n 2e in moesten liggen. Niet erg comfortabel dus :p. Ik heb wel even kunnen slapen, maar Lynsey niet omdat m'n kont te ver uitstak hahaha. Aangekomen in Sihanoukville zijn we eerst naar Koh Rong Island gegaan. Overdag een boottocht gedaan om te snorkelen en naar Long beach gegaan. Dit was een suuuuper mooi en lang strand. Ook gingen we vissen. Geloof het of niet maar ik heb een verborgen talent. Niemand ving iets maar ik heb 4 vissen gevangen. Toch vind ik vissen nog steeds een nutteloze bezigheid. Ik heb er het geduld niet voor haha. Heerlijke barbeque gehad op de boot met (jawel) mijn gevangen vis! Smaakte heerlijk. 's Avonds met de mensen van de boot afgesproken om wat te gaan drinken en te gaan stappen. Dit eindigde in allerlei drankspelletjes. Ik heb nog nooit zoveel verschillende drankspelletjes gespeeld. Die Engelse meiden kennen er 10000 waar je zo snel mogelijk dronken van wordt. Was een erg geslaagd avondje :p. De volgende dag zijn we vertrokken naar Otres Beach. Dit is een heel relaxt strand. 's Avonds slapen we alleen niet zoveel want we hebben een vriendje in de kamer. Meneer de rat! Iedere avond komt hij terug. Ik had een paar bananen in de kamer liggen en als je goed keek zag je allemaal hapjes eruit. Ook probeerde meneer de rat mijn kokosolie te stelen, maar het pas niet door het gat in de muur haha. We zijn hier nu bijna een weekje en hierna vertrekken we naar Kampot.

Ik ben gestopt met het knoflookdieet, werkt niet. Hier op het strand is iets anders leuks, namelijk: zandvliegen. Zelfde idee als muggen. Jeukt als een gek! Sommige mensen worden nooit gestoken en 3x raden.. Ik zit weer helemaal onder haha. Lynsey vinden ze ook erg lekker dus we zitten in hetzelfde bootje :p.


Over de helft alweer.. Gaat veeeel te snel!

xxxxxxxx Mandy

  • 06 April 2015 - 18:46

    Mama:

    Tsjonge wat een verhaal weer zeg, wat super allemaal behalve dan die vervelende beesten. Jammer dat de knoflook niet helpt :( Heeft je spinnentherapie niet geholpen? Wel jammer, hier deed je het toch voor ?
    Ben heel benieuwd naar al die heerlijke recepten en laat me graag verwennen straks :)
    Ga je nog yoga lessen volgen of iets van mediteren, dat wil je graag toch?
    Ga je verhaal nog wel een keer lezen straks het is zoveel haha
    Ik heb papa vanmiddag naar Schiphol gebracht, die is nu een weekje naar Gambia voor de vogeltjes;)
    Nou meissie geniet nog van de komende weken het gaat inderdaad supersnel, voor je het weet ben je weer thuis.
    Liefs en een dikke knuffel xxxxxxxxxx

  • 08 April 2015 - 19:15

    Ineke:

    Even de tijd genomen om al je belevenissen te lezen en dat zijn er weer heel veel .LEUK LEUK LEUK !!!!!! Geniet nog de laatste weken van je reis en nog niet denken aan terugkomen. (is de laatste week vroeg genoeg) liefs

  • 14 April 2015 - 10:00

    Corriene:

    Hee Mandy, het is zo leuk om jou reisverslagen te lezen! Wat een belevenissen allemaal, echt geweldig!!! Op de spinnen na dan, dat is echt veel minder leuk...de vorige keer heb ik de fout begaan om ' s avonds naar de cave-spin te googelen, daar sliep ik niet lekkerder van dat snap je....;-) en nu google ik maar niet brrrr.....
    Maar wel fantastisch om te lezen wat je allemaal doet en meemaakt, niet denken aan de tijd dat het er op zit voor je, (dat duurt nog heel lang) maar blijven genieten!
    Heel veel plezier nog!
    Dikke knuffel, Corriene.

  • 17 April 2015 - 08:09

    Hanneke:

    Wat een heerlijke reis Mandy! Wat doe je veel en wat gaaf dat je steeds met andere mensen reist! Je ben helaas wel de klos met al dat vliegende ongedierte zeg, zou hollands bloed dan toch lekkerder zijn? Probeer niet teveel aan je sandflie bulten te jeuken want die voel je nog maanden.... Souvenirtje
    Ik denk dat de mensen daar jouw visie op vissen niet delen haha een groot aantal van hen doet van wieg tot dood niet anders, maar als je daar wilt blijven heb je dus blijkbaar dat talent!
    Nog heeeeel veel plezier meid
    Groetjes Hanneke

  • 24 April 2015 - 07:00

    Ginny:

    Wat een gave verhalen zeg! En dat je zoveel geluk heb gehad eigenlijk tot 2 keer toe met die dolfijnen joh echt super gaaf. Is het nog lekker warm daar?? Echt kut dat niks helpt tegen die rotmuggen. Niet teveel zuipen he hahaha. Je komt alweer bijna thuis joh de tijd vliegt echt voor bij (wou je ook niet horen denk ik) hihi. Nou heel veel plezier nog!! En we skype en appe nog wel :) dikke kus (en sorry voor de late reactie).. xxxxxxxxxxxxxxxxxxx Ginny

  • 16 Mei 2015 - 00:29

    Papa:

    Ook dit is weer een mooi verslag.
    Zoals je van mama gehoord hebt ben ik ruim een week naar Gambia geweest, dat is iets korter dan 4 maanden. :p
    Ook nog 3 dagen het binnenland in geweest daar en daar was 't 45 graden en toen ik om 22:00 uur op de thermometer keek die daar buiten hing was 't nog 35 graden.....pffffff.
    Geen airco en alleen een gammel ventilatortje, maar de stroom ging alleen aan van 19:00 uur tot ongeveer 3:00 uur en dus ging kapte dat ding er midden in de nacht ook mee en werd je wakker omdat de herrie plots miste en dan was 't toch wel een beetje broeierig op de slaapkamer.
    Maar wel naar m'n zin gehad daar en aan de kust waar ons hotel was was het wel lekker met zo'n 32 graden en een lekker windje en in de avond dalend naar een graadje of 18 á 19.
    Toen ik terug kwam moest ik voor SVB gaan rijden en was erg druk, dus weinig tijd voor andere dingen en vandaar m'n erg late reactie.
    Maar ik lees dat je 't ondanks die klote insecten gelukkig toch erg naar je zin hebt en ik ben ook erg benieuwd naar de lekkere recepten die je daar geleerd hebt.

    Gr.
    Papa XXXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mandy

Actief sinds 26 Jan. 2015
Verslag gelezen: 291
Totaal aantal bezoekers 5488

Voorgaande reizen:

28 Januari 2015 - 28 Mei 2015

Zuid-Oost Azië Backpacken

Landen bezocht: